• +48 665 656 002
  • kontakt@serwis-samochodowy-katowice.pl

Serwis hamulców, tarcze, klocki

Serwis hamulców, tarcze, klocki

Procedury montażowe

Przed podjęciem decyzji odnośnie samodzielnej wymiany klocków hamulcowych, konieczne jest dobranie odpowiednich okładzin z serwisowego katalogu. Producenci, jak choćby TRW, publikują katalogi w klasycznej, jak i elektronicznej formie. Najważniejsze w doborze elementów przeznaczonych do wymiany są oczywiste informacje, jak marka samochodu, model, pojemność skokowa silnika oraz rok produkcji. Nie zawsze to jednak wystarcza. W wielu sytuacjach wymagane może być określenie producenta całego układu hamulcowego (różnią się one w zależności do kraju pochodzenia samochodu) oraz określenie numeru PR. W trakcie dobierania dobrze jest wesprzeć się prostym porównaniem wymiarów elementów zużytych z fabrycznymi. Pozwala to stwierdzić pewne rozbieżności, jak choćby fakt istnienia w jednym pojeździe tarcz o różnych numerach katalogowych. Implikowane jest to zróżnicowaną budową kanałów chłodzących i tego elementu absolutnie nie można pominąć przy montażu! Klocki dobrze jest sobie porównać z rysunkami fabrycznymi.

Gdy zużyte tarcze zostaną zdemontowane, dobrze jest dokładnie oczyścić piastę. Pomocne w tym zadaniu mogą być proste szczotki rotacyjne montowane do zwyczajnej wiertarki. Jest to proces często bardzo uciążliwy i czasochłonny – szczególnie gdy piasty mają szpilki do mocowania kół. Trzeba jednak przebrnąć przez te trudności, gdyż montaż fabrycznej tarczy hamulcowej na brudną piastę często staje się przesłanką dl wniesienia przez klientów reklamacji!

Tarcze TRW są odpowiednio zabezpieczone z wykorzystaniem specjalnego papieru. Pozwala to uchronić tarcze przed procesami korozji w trakcie transportowania i przewożenia. Dzięki takiemu zabezpieczeniu tarcze nie wymagają dodatkowego czyszczenia przed zamontowaniem!

Ocena bicia zużytej tarczy powinna być przeprowadzona przed jej demontażem. Można w ten sposób dokładnie ocenić przyczyny występujących nieprawidłowości. Gdy już założymy tarczę na czyściutką piastę trzeba ją zamontować z wykorzystaniem śruby montażowej – o ile jest ona obecna w danym modelu samochodu. Kolejnym, bardzo istotnym krokiem, jest ocena bicia tarczy. Należy w tym celu przykręcić tarczę wszystkimi śrubami mocującymi koło (nie mocujemy koła!). Gdy śruby są za długie, można bez problemu zastosować podkładki oraz specjalne nakrętki. Jeśli bicie wynosi więcej niż 0,1 mm, to przyczyną może być skrzywienie lub nieprawidłowe oczyszczenie piasty. Najlepiej to oceniać poprzez pomiar bicia powierzchni piasty, do której jest zamontowana tarcza. Bicie powierzchni tarczy nie może przekraczać 0,02 mm. Zbyt duże bicie tarczy, wynikające z umiejscowienia na brudnej albo krzywej piaście będzie powodować tarcie o okładzinę i charakterystyczne nierównomierne wyeksploatowanie.

Coraz częściej to właśnie zakłady wulkanizacyjne przyczyniają się do skrzywienia piasty – wynika to z dokręcania kół z użyciem klucza pneumatycznego o zbyt dużym momencie obrotowym. Trwałego odkształcenia piasty nie można naprawić i niestety taka piasta wymaga bezwzględnej wymiany.

W trakcie montażu tarczy absolutnie nie można używać żadnych smarów aluminiowych czy miedziowych!

admin

Zadzwoń